۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۰۷۱۷۴

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
برخی فعالان بازار ارز از اقدامات جدید بانک مرکزی در سامانه نیما خبر می دهند که بر اساس آن قرار است نرخ نیما به بازار آزاد نزدیکتر شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

شاخص بورس در یک روند تعادلی ۱۰۳ واحد رشد کرد
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز روند تعادلی و عادی در پیش گرفته و با رشد ۱۰۳ واحد به رقم ۲۱۲ هزار و ۸۵۱ واحد رسید.

امروز شاخص کل با معیار هم‌وزن ۴۰۰ واحد رشد کرده و به رقم ۴۷ هزار و ۱۴۸ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۸۱۵ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۳.۳ میلیارد برگه بهادار، سهام و حق تقدم در قالب ۲۹۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۰۵۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۲۹ واحد رشد کرده به رقم ۶۱ هزار و ۲۳ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش ۲۷۷ واحد به رقم ۳۲ هزار و ۷۱۶ واحد ر سید. شاخص آ‌زاد شناور با افزایش ۲۸۱ واحد به رقم ۲۳۹ هزار و ۶۷۸ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با کاهش ۴۵ واحد به رقم ۱۵۹ هزار و ۹۳۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۷۷۵ واحد به رقم ۴۰۹ هزار و ۱۱۰ واحد رسید.

امروز نماد‌های پارس، همراه، شبریز در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند و نماد‌های فارس، رمپنا، بفجر، فولاد در کاهش شاخص بورس اثرگذار بودند.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به گروه بانکی، خودرویی، فولادی بوده‌اند که نماد بانک تجارت با قیمت پایانی هر سهم ۳۹۵ ریال، نماد سایپا با قیمت ۱۲۹۸ ریال، نماد بانک ملت با قیمت هر سهم ۳۴۰۹ ریال، نماد ایران خودرو با قیمت هر سهم ۴۳۲۰ ریال، نماد فولاد مبارکه با قیمت هر سهم ۴۱۶۲ ریال، نماد ایران ترانسفو با قیمت پایانی هر سهم ۶۶۱۹ ریال و نماد پارس خودرو با قیمت ۹۸۱ ریال پربیننده‌های تالار شیشه‌ای بورس بودند.

بنا به این گزارش ، امروز در پایان معاملات فرابورس ایران نیز شاخص فرابورس ایران با افزایش ۲۰ درصدی به رقم ۲۶۳۳ واحد رسید. امروز ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۴۸ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از ۱.۲ میلیارد برگه بهادار، سهام و حق تقدم در قالب ۱۵۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۷۴ میلیارد تومان دادوستد کردند. امروز نماد‌های ذوب، دماوند، مارون، کگهر، شرانل، شپاس، کرمان همگی در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند.

نماد‌های پربیننده فرابورس امروز مربوط به شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، توسعه و عمران استان کرمان، بانک دی و مجتمع تولید گوشت و مرغ ماهان بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار نماد‌های نبروج، دروس، وامید، وبوعلی، خمحور، غشان، کفپارس، غشهد۱، ونیرو۱ متوقف شدند و نماد دیران، فجر، سفانو، سفانوح نیز بازگشایی شدند.
________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۹۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۶۹۸ هزار تومان
سکه‌گرمی یک میلیون و ۹ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۴۴ هزار و ۲۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۷۷.۸ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۴۴ هزار و ۲۰۰ تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۵۹۲ هزار و ۲۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۹۲۷ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۷۷.۸ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، با افزایش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان
قیمت یورو ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۹۷۳ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۸ هزار و ۵۶۴ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به اخرین روز کاری قبل ۱۰۰ تومان افزایش یافته است.
________________________

تحرکات بانک مرکزی برای ایجاد تغییرات جدی در سامانه نیما
 
راه اندازی سامانه نیما از جمله اقداماتی بود که دولت در سال گذشته و پس از اجرای سیاست موسوم به ارز تک نرخی یا همان دلار٤٢٠٠ تومانی برای اعمال کنترل بیشتر بر بازار ارز راه اندازی کرد و اگرچه با سعی و خطای بسیاری مواجه شد، اما به هر حال توانست حداقل سیاهه‌ای از دخل و خرج ارزی دولت را فراهم آورد که تا پیش از آن وجود نداشت.

در واقع دولت تلاش کرد تا با راه اندازی این سامانه در قالب تکه‌ای از پازل سامانه جامع تجارت، تمامی دارندگان ارز و به ویژه صادرکنندگان پتروشیمی، فولادی و فلزات رنگین را مجبور به بازگشت ارز حاصل از صادرات کنند تا به واسطه آن، علاوه بر اینکه نمایی از میزان درآمد‌های ارزی داشته باشد، بخشی از تأمین ارز مورد نیاز واردات را در قالب این سامانه و با درآمد‌های ارزی ثبت شده در قالب آن، هدایت کند.

البته این سامانه فراز و نشیب‌های بسیاری را طی سال گذشته به خود دید تا بتواند به عنوان محلی برای تأمین ارز مورد نیاز تبدیل شود، اما به هر حال برخی سعی و خطا‌های آن از جمله دخالت مقطعی دولت در نرخ‌گذاری‌ها و قرار دادن سقف قیمتی در آن از سوی سیاستگذار ارزی موجب شکل گیری برخی رانت‌ها به جهت فاصله قیمتی میان نیما و بازار آزاد شد که البته برخی سطح رانت زایی آن را درست مشابه فاصله نرخ دلار ٤٢٠٠ تومانی با بازار آزاد در مقطع ابتدایی اجرای سیاست ارز تک نرخی می‌دانستند.

بر همین اساس بود که همواره از بین بردن فاصله قیمتی سامانه نیما با بازار آزاد از جمله تقاضا‌های فعالان اقتصادی بخش خصوصی و فعالان بازار ارز بود تا علاوه بر اینکه زمینه متعادل شدن نرخ بازار آزاد ارز فراهم شود، بساط رانت‌ها نیز برچیده گردد.

در این میان البته به مرور بانک مرکزی توانست با ریل گذاری برای مدیریت واردات و تخصیص ارز، زمینه را برای هدایت بخش عمده‌ای از تقاضا‌های وارداتی به سمت بازار آزاد، فراهم کند و عملاً بسیاری از تقاضا‌ها به دلیل طولانی بودن پروسه بررسی تخصیص ارز در سامانه نیما، به سمت بازار آزاد هدایت شدند.

حال فعالان بازار ارز، از اقدام جدید بانک مرکزی خبر می‌دهند که گام دیگری در جهت فراهم سازی زمینه لازم برای نزدیک شدن نرخ سامانه نیما با بازار آزاد را فراهم خواهد کرد.

آنگونه که بررسی‌ها از صرافی‌ها و دست اندرکاران بازار ارز نشان می‌دهد، برخی خبر‌ها از اعمال برخی تغییرات جدید در سامانه نیما حکایت دارد که به زودی اعمال خواهد شد و برخی نیز از چند روز قبل به اجرا درآمده است. به نحوی که ارز‌های نیمایی که به صرافی‌های منتخب بانکی با نرخ رقابتی از سوی بانک مرکزی عرضه می‌شد، از روز پنج‌شنبه ٢٦ اردیبهشت ماه ٩٨ محدود به تخصیص دسته خاصی از ثبت‌سفارشات گروه اولویت دو شده است.

بر این اساس به ثبت‌سفارشات اولویت‌های مذکور نیز از ارز اشخاص یا ارز در دسترس، تخصیص داده می‌شود که با قیمت بالاتر و از طریق صرافی‌های تضامنی قابل انجام است. بدین ترتیب، صف انتظار ارز‌های نیمایی رقابتی در صرافی‌های بانکی کاهش یافته و حجم معاملات نیمایی در بین صرافی‌های تضامنی نیز افزایش خواهد یافت.
________________________

راه اندازی بازار متشکل ارز در انتظار آماده سازی زیرساخت‌های فنی
 
آماده سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای ارتباط شرکت بازار متشکل ارزی و بانک‌ها مراحل پایانی را می‌گذراند و قرار است این بازار پس از تکمیل این زیرساخت‌ها به زودی راه اندازی شود.
 
علت تاخیر در راه اندازی بازار متشکل ارزی، آماده نشدن زیرساخت‌های فنی برای ارتباط فنی بانک‌ها و «شرکت عملیات بازار متشکل ارزی» بوده است.

برای عملیاتی شدن عملیات بازار متشکل ارز، به زیرساخت‌های لازم در بخش فناوری اطلاعات بانک مرکزی، بانک‌های عامل و شرکت بازار متشکل ارز نیاز است که مراحل پایانی آماده سازی را طی می‌کند.

مراحل ثبت این شرکت به پایان رسیده و مدارک تحویل داده شده است.

نوسان‌ها و تلاطم‌های شدید بازار ارز از مهمترین تهدیدات پیش روی اقتصاد است که سال گذشته بخش‌های مختلف اقتصادی را دچار چالش کرد.

برای ساماندهی و مقابله با نوسان‌ها و تلاطم‌های شدید بازار ارز قرار است به زودی بازار متشکل ارزی آغاز به کار کند که با راه اندازی آن، بازیگران بازار ارز ساماندهی شده و دلالان و معاملات کف خیابان به حاشیه رانده شوند.

هم اکنون بازار دبی و سلیمانیه عراق به عنوان مراجع مهم تعیین قیمت دلار و ارز در داخل کشور به شمار می‌روند که این موضوع، مدیریت بازار ارز در داخل را با مشکلاتی مواجه می‌کند، اما قرار است با راه اندازی بازار متشکل، این بازار به مرجع تعیین قیمت روزانه دلار و سایر ارز‌ها تبدیل شود.

ویژگی‌های بازار متشکل ارز

قرار است در بازار متشکل ارزی، معاملات اسکناس و نقد انجام شود بر این اساس صادرکنندگان و دارندگان ارز می‌توانند از طریق صرافی‌ها برای فروش، نرخ مورد نظر خود را در سامانه بازار متشکل به ثبت برسانند.

بازیگران اصلی بازار متشکل شامل بانک مرکزی، بانک‌ها و صرافی‌های دارای مجوز هستند. قرار است از طریق این بازار، بازیگران غیر مجاز سر و سامان داده شده و آن‌ها نیز ناچار به اخذ مجوز و فعالیت قانونی شوند.

افراد حقیقی نمی‌توانند در بازار متشکل ارزی خرید و فروش کنند، این افراد برای تامین نیاز ارزی خود باید مانند گذشته به صرافی‌ها مراجعه کنند. فقط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز قادر به اخذ کد و خرید و فروش در این بازار هستند.

شرکت بازار متشکل ارزی، شرکتی خصوصی به شمار می‌رود که نهاد‌های خصوصی سهامدار آن به شمار می‌روند. بانک مرکزی با وجود اینکه در آن سهامدار نیست، اما بر آن نظارت می‌کند.

سهامداران اصلی بازار متشکل، شامل کانون صرافان، کانون بانک‌های دولتی، کانون بانک‌های خصوصی و فرابورس هستند.

قرار است در ابتدا معاملات ۲ یا سه نوع ارز اصلی (دلار، یورو و درهم) آغاز شود، اما به تدریج به سایر ارز‌ها تسری یابد.

بازار متشکل ارزی قرار است در ساختمان شماره یک بانک مرکزی در چهار راه استانبول تهران راه اندازی شود.
________________________

عرضه ۲ میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی
 
با توجه به اطلاعیه‌های عرضه در بورس انرژی، سه‌شنبه این هفته (۳۱ اردیبهشت ماه) ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه خواهد شد.

قیمت پایه این محصول ۶۷.۲۸ دلار گذاشته شده است و حداقل مقدار خرید بابت کشف در بورس ۱۰۰۰ بشکه است. همچنین حداکثر مقدار خرید ۲۰۰۰ بشکه است.

در این دوره عرضه بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی از سوی وزیر نفت امسال تغییراتی نسبت به دوره‌های پیشین مشاهده می‌شود. یکی از مهم‌ترین تغییرات این دوره عرضه، حداقل حجم بارگیری زمینی است که یک هزار بشکه قرارداد شده است.

همچنین برای این معاملات نوسان قیمت محدودی مشخص نشده است.

دیگر شرایط عرضه در این دوره مانند دوره پیشین است. در این دوره واریز پیش پرداخت ۶ درصد به صورت ارزی فراهم شده و همچنین مقصد محموله خریداری شده آزاد است.
________________________

خرید ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان
 
شصت و هفتمین جلسه کمیته فنی گندم با هدف بررسی آخرین وضعیت سبز بذور اصلاح شده در طبقات مختلف در مناطق سرد و معتدل و ارائه توصیه‌های فنی برای تولید بذور عاری از آفات، بیماری علف‌های هرز با حضور مسئولین مربوطه از طریق ویدئو کنفرانس امروز در سالن جلسات شهدای نعمتی جم برگزار شد.

در این جلسه مشاور وزیر و مجری طرح گندم از خرید حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خبر داد و عنوان کرد: این میزان خرید در مدت مشابه سال گذشته حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است.

اسفندیاری پور ابراز امیدواری کرد که با مراقبت‌هایی که در ایام باقیمانده از فصل زراعی و برداشت از مزارع گندم بویژه مزارع بذری انجام خواهد شد، مشکلی در تولید پیش بینی شده و خرید گندم نداشته باشیم.

وی توصیه کرد: معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعت تلاش کنند برنامه تولید بذر گندم و جو استان بر اساس برنامه ابلاغی در طبقات پرورش ۳، مادری و گواهی شده محقق شود.

در شصت و هفتمین جلسه کمیته فنی گندم، اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم، کریمی مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی، نمایندگان موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور، اعضای هیات علمی موسسه گیاه پزشکی کشور، محققین گندم، سازمان حفظ نباتات، سازمان هواشناسی کشور، کمالی محقق ارشد گندم و نیز معاونین بهبود تولیدات گیاهی سازمان‌های جهاد کشاورزی و کارشناسان گندم و کنترل و گواهی بذر استان‌های کشور حضور داشتند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات